Den studerende udvikler evnen til at analysere, formulere og diskutere praktiske løsninger på komplekse og ofte svært definerbare strategiske og operative problemstillinger under anvendelse af udvalgte teorier, doktriner, metoder og krigshistorie samt under iagttagelse af gældende folkeretlige regler. Den studerende bliver i stand til at bidrage fagligt til, eller organisere og føre en operativ planlægningsgruppe under planlægning, gennemførelse og vurdering af værnfælles operationer på tværs af alle domæner. Herunder forberedes den studerende til stillinger i nationale og internationale stabe på det militærstrategiske og operative niveau.

 

MÅL FOR LÆRINGSUDBYTTE

Efter afslutningen af modulet skal den studerende have opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:

 

Viden

  • Skal kunne forstå og reflektere over roller, ansvar, relationer og processer i forhold til planlægning og gennemførelse af militære operationer, herunder forstå sammenspillet mellem krigsførelsens niveauer.
  • Skal have viden inden for operational art og værnfælles operationer på det operative niveau, herunder den praktiske applikation i planlægning og gennemførelse af værnfælles operationer på tværs af alle domæner.
  • Skal kunne forstå og reflektere over de unikke udfordringer og trusler i det nuværende operationsmiljø, som den operative chef og stab står over for og implikationerne for planlægning og gennemførelse af værnfælles operationer.
  • Skal kunne forstå og reflektere over den operative folkerets rolle som rammesættende faktor i planlægningen og gennemførelsen af militære operationer.
  • Skal kunne forstå og reflektere over implikationerne af ændringer i krigens karakter i nutidige og fremtidige operationer, herunder reflektere over teknologiens indvirkning på krigens karakter, samt reflektere over udviklingen af fremtidige, operative koncepter.
  • Skal kunne forstå og reflektere over rammer og vilkår for organisering og føring af stabe under opgaveløsning i komplekse, operative sammenhænge.
  • Skal kunne forstå og reflektere over centrale begreber inden for kritisk tænkning og kreativitet i forhold til den operative planlægningsproces.

 

Færdigheder

  • Skal gennem kritisk tænkning og kreativitet kunne vurdere betydningen af den strategiske kontekst, operationsmiljøet, operativ folkeret og NATO’s operative ramme, og på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller.
  • Skal som en del af en værnfælles stab bidrage til at udarbejde operative planer og anbefalinger under anvendelse af NATO’s operative planlægningsmetoder.
  • Skal som en del af en værnfælles operativ stab bidrage til at støtte og rådgive den operative chef i planlægning og gennemførelse af værnfælles operationer på tværs af alle domæner.
  • Skal kunne diskutere og klart formidle faglige problemstillinger, løsninger og anbefalinger til militære og civile foresatte, civile samarbejdspartnere og fagfæller.

 

Kompetencer

  • Skal kunne styre og udvikle metoder til analyse af aktører i operationsmiljøet samt kunne opstille nye og/eller justerede løsningsmodeller, der er hensigtsmæssige i forhold til den givne kontekst.
  • Skal kunne diskutere løsninger på komplekse og svært definerbare strategiskeog operative problemstillinger og anvende kritisk og kreativ tænkning til at finde praktiske løsninger på disse problemstillinger. Diskussioner og formulering af
    løsningsforslag baseres på forskningsbaserede teorier, koncepter, doktriner, metoder og krigshistorie, samt underiagttagelse af relevante folkeretlige hensyn.
  • Skal selvstændigt kunne bidrage fagligt til, eller organisere og føre en operativ planlægningsgruppe under planlægning, gennemførelse og vurdering af komplekse og uforudsigelige værnfælles operationer, herunder selvstændigt og i samarbejde med andre vurdere retslige implikationer i opgaveløsningen.
  • Skal selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling, for at udvikle sine generelle operative kompetencer og på baggrund heraf specialisere sig yderligere inden for det operative felt.

 

INDHOLD

På modulet arbejder den studerende med teorier, koncepter, doktriner, krigshistorie, operativ folkeret samt planlægning og gennemførelse af operationer relevante for det operative niveau. Centralt for modulet er arbejdet med forståelse af det operative miljø, operational art og operative koncepter med tyngden lagt på multidomæne-operationer og sammenhængen mellem effekter inden for og på tværs af domæner. Rammerne er fremtidens kampplads, det nutidige operationsmiljø, samt planlægning og gennemførelse af værnfælles operationer. Hertil anvendes nationale og NATO’s operative planlægningsmetoder og føringsdoktriner. Den studerende får i modulet tillige mulighed for at reflektere over, drøfte og forholde sig kritisk til egne metoder og tilgang til praksis.

 

LÆRINGSAKTIVITETER OG UNDERVISNINGSFORMER

Modulet gennemføres som blended learning med fysisk tilstedeværelse på i alt seks uger, fordelt over flere perioder, og med mellemfaldende fjernundervisningsperioder. Perioderne er tematiseret som grundlæggende operationsplanlægning, forståelse af det operative miljø, operational art, sammenhæng og effekter i værnfælles operationer og gennemførelse af en værnfælles operation. Modulets temaer gennemføres i tre dele.

 

Fjernundervisningsperioderne er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem synkrone og asynkrone skriftlige læringsaktiviteter målrettet modulets skriftlige eksamen samt efterfølgende evt. Masterprojekt.

Tilstedeværelsesperioderne er tilrettelagt som opgave/problemfokuserede læringsaktiviteter med bl.a. gruppedrøftelser og analysearbejder, planlægning og wargaming. Hovedparten af tilstedeværelsesperioderne er dedikeret til planlægningsdelen, hvor de studerende bl.a. interagerer med andre fagfelter, fx militærjuridisk, i relation til den operative planlægning.

De studerende forventes undervejs i modulet at anvende viden og erfaringer fra egen praksis, viden og færdigheder opnået i de forudgående moduler samt den forskningsbaserede litteratur til at udøve kritisk refleksion over de doktrinbaserede planlægningsmodeller, som anvendes i modulet. I den forbindelse forventes den studerende selvstændigt eller i faciliterede diskussioner at reflektere både i praksis samt over praksis.

 

Undervisningssproget vil være dansk eller engelsk.

 

Modulet kræver sikkerhedsgodkendelse til ”Til Tjenestebrug” på del 1 og 2, samt ”Hemmeligt” på del 3.

 

EKSAMEN

Modulet udprøves gennem to selvstændige eksamener efter henholdsvis del 2 og del 3, og de to eksamenskarakterer vægtes ligeligt. Der udprøves ikke efter del 1. Den skriftlige eksamen placeres tidsmæssigt ved afslutningen af den teoretisk orienterede del af modulet (del 1 og 2). Den mundtlige eksamen placeres sidst i den operative planlægnings- og gennemførelsesdel (del 3). I tilfælde af den skriftlige eksamen ikke bestås i første forsøg, fortsætter den studerende videre på det kommende modul og reeksamineres jf. gældende bestemmelser, indtil eksamen enten er bestået eller ikke-bestået. Begge eksamener skal bestås for at bestå det samlede Operationsmodul.

 

Skriftlig eksamen

Prøveform: Skriftlig eksamen med individuel karaktergivning.

Bedømmelsesform: Karakter jf. 7-trinsskalaen.

Eksamenssprog: Engelsk.

Censur: Intern.

 

Mundtlig eksamen

Prøveform: Mundtlig gruppeeksamen med individuel karaktergivning.

Bedømmelsesform: Karakter jf. 7-trinsskalaen.

Eksamenssprog: Dansk eller engelsk (fastlægges af den modulansvarlige forud for
modulstart).

Censur: Ekstern.

Uddannelses­skitse

I uddannelsesskitsen finder du datoer for tilstædeværelse for modulerne på Master i Militære Studier.

 

ECTS

ECTS: 16

Sidst opdateret 17. oktober, 2024 - Kl. 11.23