På baggrund af en introduktion til masteruddannelsens genstandsfelt – krig, krigsførelse og det militære felt – er det dertil modulets formål at styrke deltagernes metode- og analyseforståelse med henblik på at analysere og arbejde med centrale problematikker inden for det militærfaglige felt. Fokus på metode og analyse vil desuden øge forståelsen for, hvordan en forskningsbaseret uddannelse kan under[1]støtte og kvalificere deltagernes professionelle praksis.


MÅL FOR LÆRINGSUDBYTTE

Efter afslutningen af modulet skal den studerende have opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:

 

Viden

  • Skal have viden om krigens natur og centrale positioner i tænkningen om krig, herunder hvordan studiet af krig, krigsførelse og militære forhold kvalificeres ved indsamling og brug af empiri, herunder krigshistorie, og teoretiske og analytiske valg.
  • Skal have forståelse for, hvordan militærfaglige problemstillinger og ideer udvikles til forskningsspørgsmål og undersøgelsesdesign og konstrueres i en opgave eller et større projekt.
  • Skal have en grundlæggende viden om uddannelsens flerfaglige udgangspunkt og forskellige militærfaglige traditioner og metoder.

 

Færdigheder

  • Skal kunne fremsøge og tilegne sig relevant empiri af både historisk og nutidig karakter, herunder have et grundlæggende kendskab til historisk metode.
  • Skal kunne vurdere relevante teoretiske og praktiske militære problemstillinger ud fra grundlæggende videnskabsteoretiske og metodiske tilgange til forståelsen af krig, krigsførelse og militære forhold.
  • Skal kunne anvende akademisk skrivning, argumentation og studietekniske redskaber.

 

Kompetencer

  • Skal selvstændigt kunne planlægge og aktivt tage ansvar for egen udvikling og deltagelse på Master i Militære Studier med anvendelse af alle til rådighed værende hjælpemidler og studietekniske værktøjer.
  • Skal selvstændigt kunne forholde sig til forskellige metoder og empiritypers rolle og forklaringskraft i den militære kontekst, herunder militærhistorisk empiri.
  • Skal kunne reflektere over egne erfaringer inden for den militære profession og på den baggrund være i stand til at udvikle videnskabeligt relevante problemstillinger, som kan danne udgangspunkt for undersøgelsesdesign med et udviklende potentiale.

 

INDHOLD

På modulet introduceres den studerende til centrale metoder og teoretiske tilgange på FAK, som vil være forudsætningsskabende for det videre studieforløb. Den studerende arbejder med, hvordan den samme militære problemstilling kan belyses ud fra forskellige videnskabsteoretiske positioner og hvilke styrker og potentielle blinde vinkler, de forskellige positioner indebærer. Ved at arbejde med metodiske udfordringer forbundet til studiet af krig, krigsførelse og militære forhold samt hvordan teorier relateret til krig bruges til besvarelse af militære praksisorienterede problemstillinger styrkes nyttiggørelse af den studerendes tidligere erfaringer.

 

Dertil arbejder den studerende med at udvikle grundlæggende studietekniske kompetencer og færdigheder, herunder tilegnelse af viden fra akademiske tekster, akademisk skrivning og argumentation samt introduceres til redskaber, der er til rådighed for den studerende ved FAK.

 

LÆRINGSAKTIVITETER OG UNDERVISNINGSFORMER

Modulet består af perioder med fysisk tilstedeværelse og perioder med fjernundervisning. Det vil være en blanding af selvstudie med selvstændig læsning af pensum og gruppearbejde.

 

Modulet vil indeholde forelæsninger, udarbejdelse af skriftlige produkter, gruppearbejder og øvelser, der styrker den studerendes evne til at arbejde problemorienteret, analysere, formidle, arbejde flerfagligt og udvikle nye løsningsmodeller inden for det militærfaglige felt.

 

Genstandsfeltet introduceres gennem aktuel litteratur samt historiske og nutidige case illustrationer. Dette gøres sideløbende med inddragelse og brug af de studerendes egne praktiske erfaringer.

 

Undervisningssproget vil være danske eller engelsk.

 

Modulet kræver ingen sikkerhedsgodkendelse.

 

EKSAMEN

Prøveform: Gruppevis udarbejdelse af skriftlig synopsis med mundtlig gruppeeksamination (maks. 6 studerende/gruppe) eller i særlige tilfælde kan den studerende tilbydes at udfærdige en individuel skriftlig opgave af et omfang på 8-10 normalsider.

Bedømmelsesform: Bestået/ikke bestået.

Eksamenssprog: Dansk eller engelsk.

Censur: Intern.

Uddannelses­skitse

I uddannelsesskitsen finder du datoer for tilstædeværelse for modulerne på Master i Militære Studier.

 

ECTS

ECTS: 5

Sidst opdateret 17. oktober, 2024 - Kl. 11.02