Det sætter dermed den studerende i stand til at forstå, analysere og håndtere væsentlige organisatoriske, styringsmæssige og teknologiske aspekter af militær styrkeudvikling i et accelereret, komplekst og konkurrencebetonet udviklingsmiljø. Med centrale teorier, koncepter og værktøjer med relevans for forsvarsplanlægning, militær styring og teknologiudvikling styrker modulet således den studerendes refleksioner over muligheder og udfordringer for udviklingen af militær styrke i et historisk, aktuelt og fremtidigt perspektiv.

 

MÅL FOR LÆRINGSUDBYTTE

Efter afslutningen af modulet skal den studerende have opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:

 

Viden

  • Skal have viden om væsentlige organisatoriske, styringsmæssige og teknologiske aspekter af militær styrkeudvikling i et accelereret, komplekst og konkurrencebetonet udviklingsmiljø.
  • Skal kunne forstå og reflektere over organisatoriske og styringsmæssige problemstillinger i udviklingen, anskaffelsen og implementeringen af militære kapaciteter og digitale teknologier.
  • Skal have viden om tværorganisatorisk governance, teknologiledelse og innovationsledelse i offentligt-private partnerskaber og tværsektorielt samarbejde, som på udvalgte områder baserer sig på højeste internationale forskning.

 

Færdigheder

  • Skal til såvel fagfolk som ikke-specialister kunne formidle grundlæggende organisatoriske komponenter i militær styrkeudvikling, hvordan disse indvirker på hinanden, og hvordan deres samspil kan styres og organiseres ud fra forskellige organisations-, styrings- og teknologiteoretiske perspektiver.
  • Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger, udfordringer, dilemmaer og paradokser i tilvejebringelsen, opbygningen og opstillingen af militære kapaciteter og på et videnskabeligt grundlag opstille analyse- og løsningsmodeller for, hvordan disse kan styres og håndteres.
  • Skal kunne anvende den modulrelevante viden til at opstille analytisk baserede løsningsforslag til udvikling af militære styrker i bevægelsen fra styrkebehov til leverancen af indsættelsesparate kapaciteter.
  • Skal kunne anvende relevant organisations-, styrings- og teknologiteori til at reflektere kritisk over Forsvarets organisering, styring og teknologiforståelse i et historisk, aktuelt og fremtidigt perspektiv.

 

Kompetencer

  • Skal selvstændigt kunne bidrage til effektiv militær styring gennem koordination, integration og samordning på tværs af værn, domæner og våbenarter samt mellem myndigheder, politiske beslutningstagere og øvrige aktører i den offentlige sektor, den private sektor og civilsamfundet.
  • Skal selvstændigt kunne igangsætte og styre, gennemføre og organisere faglige
    og tværfaglige samarbejdsprocesser, der fremmer både innovativ og effektiv militær styrkeudvikling, f.eks. i forbindelse med omstillingen til et digitalt og datadrevet forsvar.
  • Skal selvstændigt opsøge ny viden og identificere behov for fortsat udvikling af egne kompetencer inden for militær styrkeudvikling med henblik på at kunne håndtere kompleksiteten i Forsvarets fremtidige styrkeudviklingsprocesser.

 

INDHOLD

På modulet arbejder den studerende med centrale spørgsmål omkring forsvarsplanlægning, militær styring og styrkedesign i et historisk, aktuelt og fremtidigt perspektiv samt i en dansk og international sammenhæng. Der arbejdes med både teoretiske og praksisnære perspektiver på organisatoriske, styringsmæssige og teknologiske problemer, dilemmaer og paradokser, som opstår i tilvejebringelsen, opbygningen og opstillingen af militære kapaciteter. Under anvendelse af videnskabelige teorier og metoder arbejder de studerende aktivt med at forstå, analysere og reflektere kritisk over mulighederne for styring, koordination og innovation på tværs af værn, domæner, våbenarter, myndigheder og øvrige offentlige og private aktører. I den forbindelse berøres spørgsmål omkring tværorganisatorisk governance, netværksstyring, implementering, forandringsledelse, paradoksledelse, innovationsledelse samt teknologiforståelse og -ledelse.

 

LÆRINGSAKTIVITETER OG UNDERVISNINGSFORMER

Modulet består af perioder med fysisk tilstedeværelse og perioder med asynkron fjernundervisning som primære undervisningsformer.

 

Modulet vil indeholde selvstudie af pensum, forelæsninger, analyser, samarbejdsbaserede øvelser og diskussion, selvstændig opgaveløsning og refleksion samt produktion af egne skriftlige opgavebesvarelser.

 

Undervisningssproget vil være dansk eller engelsk.

 

EKSAMEN

Eksamensform: Individuel skriftlig portefølje bestående af selvstændige opgavebesvarelser udarbejdet i løbet af modulet.

Eksamenssprog: Dansk.

Bedømmelse: Karakter jf. 7-trinsskalaen.

Censur: Ekstern.

Uddannelses­skitse

I uddannelsesskitsen finder du datoer for tilstædeværelse for modulerne på Master i Militære Studier.

 

ECTS

ECTS: 10

Sidst opdateret 17. oktober, 2024 - Kl. 11.14