MÅL FOR LÆRINGSUDBYTTE

Efter afslutningen af modulet skal den studerende have opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:

 

Viden

  • Skal have viden, der baserer sig på international forskning, om forskellige perspektiver på militær strategi, herunder strategi i praksis.
  • Skal have viden, der baserer sig på international forskning, om væsentlige karakteristika og dynamikker i hele spektret fra fred, konkurrence, krise til krig, herunder viden om gråzonekonflikt og hybrid krigsførelse og de folkeretslige udfordringer, som følger heraf.
  • Skal have viden, der baserer sig på international forskning, om brugen af historiske eksempler og analogier i formuleringen og implementeringen af militær
    strategi.
  • Skal kunne forstå og reflektere over forskellige perspektiver på den militære strategis kontekst, antagelser, mål, metoder og midler, væsentlige karakteristika og dynamikker i hele spektret fra fred, konkurrence, krise til krig, brugen af historiske eksempler og analogier i formuleringen og implementeringen af militær strategi, samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.
  • Skal kunne reflektere over det militære magtmiddels muligheder og begrænsninger i hele spektret fra fred, konkurrence, krise til krig med inddragelse af overvejelser om betydningen af den militærteknologiske udvikling.

 

Færdigheder

  • Skal kunne udvælge relevant teori og anvende videnskabelige metoder, redskaber og empiri.
  • Skal kunne analysere strategiske problemstillinger og opstille løsninger for strategisk praksis under hensyntagen til kompleksitet, uforudsigelighed, folkeret og andre kontekstuelle forhold.
  • Skal kunne forklare sammenhængen mellem daglig opgaveløsning og Danmarks overordnede strategi på et givet område for egne medarbejdere med henblik på at styrke strategisk praksis.
  • Skal kunne formidle og diskutere militærfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfolk og ikke-specialister.

 

Kompetencer

  • Skal med udgangspunkt i konkrete sikkerhedspolitiske trusler, muligheder, kriser og væbnede konflikter kunne bidrage til strategisk praksis i relation til styrkeudvikling og militære indsættelser under hensyntagen til den relevante folkeretslige ramme og den kompleksitet og uforudsigelighed, der præger international sikkerhedspolitik.
  • Skal med udgangspunkt i konkrete sikkerhedspolitiske trusler, muligheder, kriser og væbnede konflikter kunne deltage i og selvstændigt bidrage til udarbejdelsen af skriftlige militærfaglige indspil for politiske beslutninger om styrkeudvikling og militære indsættelser til krise/konfliktløsning i en national og international ramme sammentænkt med staters øvrige magtmidler.

 

INDHOLD

På modulet arbejder den studerende med dansk militær strategi med udgangspunkt
i, at formulering og implementering af dansk militær strategi sker i et samspil mellem politiske beslutningstagere, Forsvarets øverste ledelse, NATO og centrale alliancepartnere. I centrum står diskussionen af de forventninger, krav og dilemmaer,
som politiske beslutningstagere og Forsvarets øverste ledelse skal håndtere.

 

Dette udmøntes i følgende undervisningstemaer: Danmark som småstat i en verden
kendetegnet af kompleksitet, uforudsigelighed og stormagtskonkurrence; Militær
strategi som begreb og analytisk model; International politik teori og krigsteori;
Kontekstuelle faktorer af særlig relevans for dansk militær strategi – folkeret, geografi, alliancer, krigstype og teknologi, og strategisk kultur, herunder historiske erfaringer; Militære metoder af særlig relevans for Danmark – kollektivt forsvar, konventionel og nuklear afskrækkelse, gråzonekonflikt og hybrid krigsførelse, stabiliseringsoperationer og kapacitetsopbygning.

 

LÆRINGSAKTIVITETER OG UNDERVISNINGSFORMER

Modulet består af perioder med fysisk tilstedeværelse og perioder med asynkron
fjernundervisning. Modulet er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem teorigennemgang og case analyse, hvor historiske cases bruges til at analysere og perspektivere aktuelle cases. Modulet vil indeholde oplæg fra undervisere, syndikatarbejde i faste værnfælles syndikater, individuelle skriftlige opgaver, strategispil og seminarer med eksterne oplægsholdere og praktikere.

 

Undervisningssproget vil være dansk eller engelsk.

 

Modulet kræver ingen sikkerhedsgodkendelse.

 

EKSAMEN

Prøveform: Individuel skriftlig prøve på maksimalt 8 normalsider.

Bedømmelsesform: Karakter jf. 7-trinsskalaen.

Eksamenssprog: Dansk eller engelsk.

Censur: Ekstern.

Uddannelses­skitse

I uddannelsesskitsen finder du datoer for tilstædeværelse for modulerne på Master i Militære Studier.

 

ECTS

ECTS: 10

Sidst opdateret 17. oktober, 2024 - Kl. 11.09