Overblik
Uddannelser
Efteruddannelse
Skoler
Modulet bidrager til at styrke den militære leders evne til at skabe klarhed, koordination, nytænkning og fremdrift i militære planlægnings- og beslutningsprocesser, samt andre møder og situationer, som er præget at stor kompleksitet og kræver retningsgivning, fleksibel afvikling og improvisation.
Foto: Forsvarsakademiet
Modulets formål er at styrke dine kommunikative kompetencer som leder. Du opnår ny viden om og forståelse for, hvordan sproget er med til at skabe bestemte situationer og handlemuligheder. Du får et analytisk blik på din egen kommunikation og mulighed for at udvikle din kompetence til at rammesætte, lede og navigere i kommunikative begivenheder, f.eks. beslutningsprocesser, stabsmøder, strategiprocesser og seminarer.
Det forudsættes, at man kan læse akademiske tekster på engelsk.
Målet er, at deltageren efter endt modul har opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
Den studerende opnår teoretisk og forskningsbaseret viden om kommunikative perspektiver på ledelse og samarbejde. Den studerende har forståelse for forskelle og sammenhænge mellem fagets forskellige teorier og modeller.
Færdigheder
Den studerende kan anvende fagområdets teorier og metoder til at analysere kommunikative begivenheder. Den studerende kan tillige anvende fagområdets teorier til at identificere og vurdere praktiske problemstillinger og få øje på nye handlemuligheder.
Kompetencer
Den studerende kan anvende ovennævnte viden og færdigheder til at udvikle sin ledelsespraksis, f.eks. ved…
Mere konkret kan den studerende håndtere komplekse, modsætningsfyldte og udfordrende situationer, f.eks.:
Således at…
På kurset vil der blive arbejdet med teorier om sprogets skabende kraft, særligt med udgangspunkt i teorierne Coordinated Management of Meaning (CMM), Positioneringsteori og Narrativ teori.
Modulet er delt op i 4 temaer.
Modulet adskiller sig fra andre moduler ved at lægge større vægt på øvelser og praksis, hvorfor der er mere gruppearbejde, træning og andre øvelser og mindre pensum end på andre moduler.
Den samlede forberedelse (ca. 65-70 timer) er spredt ud over en længere periode for at fordele belastningen og øge fleksibiliteten for den enkelte. Samtidigt er forberedelsen opdelt i fire perioder af 2-4 ugers varighed for at støtte den studerende i struktureringen af arbejdet. Hver periode rummer varierede undervisningsformer (undervisningsvideoer, læseguides, litteratur, læse og refleksionsspørgsmål samt analyser) og afsluttes med et mindre studieprodukt. Hovedparten af teksterne er på dansk, men der er også akademiske tekster på engelsk.
Form: Internat
Tidspunkt: Uge 46 (11. november – 15. november)
Sted: Antvorskov
Tilstedeværelsen er samlet i et 5-dages internat, der domineres af dialogbaseret undervisning, øvelser og ikke mindst gruppearbejder, hvor den praktiske træning er en integreret del. Til nogle øvelser og gruppearbejder udvælges således en procesleder blandt de studerende. Nogle udvalgte øvelser er ikke blot træning, men også genstand for analyse. De studerende får dermed både mulighed for at træne og undersøge deres egen kommunikative praksis.
Arbejdsbelastningen fordeler sig tentativt således:
Aktivitet | Timer |
Internat (et forløb på 5 dage) | 40 |
Pensumlæsning (ca. 330 sider) | 33 |
Videoer, skriftlige oplæg, caseforberedelse, m.v. | 8 |
Opgaver og egen refleksion | 15 |
Onlinegruppearbejde og –opsamlinger | 9 |
Eksamen | 25 |
Tid til egen disposition | 7 |
I eksamensopgaven analyseres et møde eller anden interaktion, som er gennemført i mødeugen.
Maj 2024
Studerende på MMS. Officerer fra Forsvaret på niveauet M321-M401 eller tilsvarende civile.
Min. 12 - maks. 21
Niveau 7 jf. Kvalifikationsrammen for Livslang Læring.
5 ECTS-point
16 uger fordelt på 12 ugers deltidsstudium, 1 uges internat med tilstedeværelse samt 4 uger til skrivning af eksamensopgave.
Eksterne kursister: 3.900 kr.
Forsvarsakademiet
Ryvangs allé 1
2100 København Ø
Major
Kenneth Pors Straarup
Forsvarsakademiet
MMS-sektionen
E-mail: kest@fak.dk
FIIN: fak-mms02@mil.dk
Telefon: +45 72 81 70 61