Forsvarets Uddannelsespris

Foto: Forsvarsakademiet

Det overordnede formål med prisen er at sætte fokus på de mange dedikerede medarbejdere inden for uddannelse og læring i Forsvarsministeriet koncern – og ikke mindst påskønne et af de mange spændende og inspirerende undervisnings- og udviklingsprojekter, som er eller bliver gennemført, samt at sætte særlig fokus på medarbejdere(n), der yder noget særligt i dagligdagen til glæde, inspiration og nytte for de studerende, kursusdeltagere, elever, soldater eller medarbejdere generelt i Forsvarsministeriets Koncern. 

 

Forsvarets Uddannelsespris 2024

Nominerede til Forsvarets Uddannelsespris 2024

MJ Jimmy Aalling Helsinghoff, Flyverhjemmeværnet

 

Siden sin tilgang til Flyverhjemmeværnet d. 1 FEB 2021, har Jimmy anvendt meget af sin tid på at udvikle en lang række uddannelser.

 

Jimmy startede ud med Military Working Dog. Det lykkedes for ham at sikre, at værnets hundeførere fik muligheden for, sammen med deres hund, at bestå hundeprøve hos hundeskolen i Karup. Dermed består hundefører og hund fra Flyverhjemmeværnet, samme prøve som de faste hunde i forsvaret.

 

Dernæst tog Jimmy fat i Security Force soldaters uddannelse. Kapaciteten har været aktiv mange år, men der har ikke været udarbejdet en formel uddannelse. Jimmy har udarbejdet denne uddannelse, så der i dag ligger en godkendt uddannelse, med krav til soldaterne.

 

Jimmy inddrager de dygtige frivillige uddannelsesfolk i Flyverhjemmeværnet, og ved at give dem medindflydelse dannes der ejerskab for det udarbejdede. Han har analyseret behov og krav, for at sikre den rette uddannelse. Efter gennemførelse af uddannelserne, har han også anvendt nogle af de dygtige, frivillige instruktører på uddannelserne.

 

Jimmy har sørget for, at hans kollegaer er med på uddannelserne, så de også kan gennemføre eller bistå, når behovet er tilstede.

 

Jimmy er nomineret fordi han i høj grad har sat gang i uddannelsesudviklingen for Flyverhjemmeværnet og deres soldater.

Faglærer Jan, Jonas og Levent, CST tekniske cyberuddannelser

 

CST tekniske cyberuddannelser er nytænkende i rammen af et omfattende samarbejde med FAK, FMI, eskadre, sejlende enheder og øvrige fagpersoner for tilsammen at drive udviklingsarbejdet i og omkring Søværnets sejlende enheder.

 

Faglærerne tilbyder via egen operativ erfaring, dyb systemteknisk viden, dialog med producenter og deltagelse i tværfaglige arbejdsgrupper et helhedssyn og en relevant sparring for besætningerne.

 

De to tekniske cyberuddannelser tilbyder en helt ny uddannelsesdimension inden for cyber, som både styrker besætningernes kompetencer, opfordrer til handling og bygger bro til organisationen omkring de sejlende enheder.

 

Faglærerne har en særlig rolle i at sikre den røde tråd, en kritisk refleksion hos såvel deltagere som oplægsholdere, innovation inden for et forholdsvist nyt fagfelt samt en stærk kobling til de specifikke teknologier i Søværnets operative virke.

 

Sidstnævnte arbejdes der bl.a. med i uddannelsens efterfase, hvor deltagerne den sidste dag udarbejder specifikke arbejdsopgaver de skal tage med hjem til arbejdspladsen. Disse opgaver inviteres deltagerne til at fremlægge status på i forbindelse med en årlig erfaringsudveksling. Alle der har deltaget i uddannelsen gennem årene inviteres. Således tager faglærerne ansvar for, at cyberområdet konstant bliver udviklet i Søværnet, og at der udarbejdes specifikke produkter som f.eks. SOP. Enhederne opfordres tillige til at trække på den særlige ekspertise som faglærerne, oplægsholdere og de øvrige deltagere gennem årene opbygger.

KN Per Holst, Forsvarets Hærtekniske Uddannelsescenter (FHU)

 

Innovativ udvikling af den faglige og tekniske uddannelse ved Forsvarets Hærtekniske Uddannelsescenter (FHU).

 

Per har som chef for FHU nytænkt hvorledes teknisk og faglig uddannelse af mekanikere skal gennemføres, herunder anvendelse af decentralisering af uddannelsen, innovativt samarbejde med TECH-college, anvendelse af ekspertviden fra værkstedsgulvet i uddannelsen, og rekrutteret og udviklet civile mekanikere, som instruktører og sagsbehandlere.

 

Entreprenørskabet og innovationen har fået frit løb. Effekten har været, at uddannelserne har fået mere dybde og ressourcerne anvendes mere målrettet, og dermed uddannes endnu bedre mekanikere end før. Samtidig kompetenceudvikles de lokale talenter til at forestå uddannelsen, og til på sigt at være de nye bærende kræfter i FHU.

Udvikling og implementering af uddannelse i Militær Mental Træning

 

Veterancentret har udviklet og implementeret en ny uddannelse baseret på evidensbaseret psykologisk mentaltræning til hele forsvaret – kaldet Militær Mental Træning.

 

På baggrund af Forsvarsministeriets evaluering af veteranindsatsen i 2020 blev der igangsat et arbejde med at udvikle og implementere et forebyggelsesprogram. Formålet med forebyggelsesprogrammet er dels at øge bevidstheden om egen mental sundhed, dels at styrke den enkelte soldats mentale sundhedskompetencer, forstået som evnen til at håndtere stress. Derved bidrager programmet til en bedre opgaveløsning og medvirker til at forebygge psykiske efterreaktioner.

 

Veterancentret  har mange års erfaring med undervisning af soldater og førere forud for udsendelse til internationale opgaver. Erfaringen er i høj grad anvendt i udviklingen af uddannelsen gennem et Train the Trainer program, hvor undervisningen kombinerer psykologfaglig viden med praktiske værktøjer.

 

Veterancentret har i udviklingen af undervisningsprogrammerne haft et særligt blik for at indhente og anvende evidensbaseret viden fra udenlandske samarbejdspartnere i primært USA og Canada, ligesom de har deltaget i NATO arbejdsgrupper inden for mentaltræning af SOF (Special Operation Forces) enheder.

 

Psykolog Anders Bock Kjærgaard har som hovedansvarlig for projektet udført et omfattende arbejde med promovering af såvel koncept som selve uddannelsen. Han har i den forbindelse demonstreret en unik evne til at skabe gode netværk og relationer på tværs af myndigheder, skoler og værn, der har muliggjort en kontinuerlig fremdrift.

SSG Lasse Møller-Fuglsang, Infanterielementet, TAPM

 

 

Lasse er som infanterilærer en fremragende uddanner, et talent og et forbillede i Hæren. Lasse leverer uddannelse af høj kvalitet og på en måde, der virker inspirerende. Lasses måde at gennemføre uddannelse på, fanger eleverne i øjenhøjde uanset niveau og skaber dygtige soldater til gavn for enheder i ind- og udland.

 

Lasse har bidraget til at indfange og udvikle nye talenter inden for infanteriuddannelserne i KABTN. Lasse har gjort det attraktivt at være infanterilærer og har igennem sin faglighed, været med til at udvikle stillingsindhold og anvendelighed positivt.

 

Senest i forbindelse med opstillingen til OP INTERFLEX planlagde, tilrettelagde og gennemførte Lasse et grundlæggende instruktørkursus for personelgrupper som normalt ikke indgår i strukturen som undervisere, men som skulle anvendes til dette i forbindelse med den kommende opgaveløsning. Eleverne på kursus var fra konstabelgruppen og havde blandet erfaring fra kampenheder, ingeniørenheder og civile fra hjemmeværnet. Kursus blev afholdt med henblik på at højne niveauet ved den enkelte instruktør, samt for at skabe en faglig ballast og selvtillid ved den enkelte inden de skulle undervise/træne ukrainske civile til krig. Kvaliteten af Lasses indsats muliggjorde, at alle fra konstabelgruppen kunne tilskrives en formel kvalifikation som instruktør ved hjemkomst fra INTERLFEX i England.

 

Lasse har ved flere lejligheder bidraget til at fremme innovation og entreprenørskab i et undervisnings- og/eller uddannelsesmiljø eller selve uddannelsen. Dette har bevirket, at både elever og instruktører aktivt deltager i at optimere undervisningen.

Kandidater til prisen indstilles efter ét eller flere af nedenstående indstillingskriterier. Underviseren, medarbejderen, gruppen eller projektet har:

  • Bidraget til at indfange og udvikle nye talenter inden for uddannelsen eller uddannelsesområdet.
  • Medvirket til at udvikle uddannelsernes relevante og faglige grundlag.
  • Bidraget til at fremme innovation og entreprenørskab i et undervisnings- og/eller uddannelsesmiljø eller selve uddannelsen.
  • Reflekteret kritisk over eget og andres lærer-/instruktørvirke – og herefter demonstreret/handlet i praksis.
  • I særlig grad haft en positiv indvirkning på gennemførelsen eller tilblivelsen af en uddannelse eller undervisningsforløb.
  • Har udarbejdet skriftlige bidrag til udvikling af Forsvarets uddannelser og undervisning.
  • Har bistået kolleger eller enheder med særlig ekspertise, som konsulent, coach, facilitator, oplægsholder eller lignende.

 

Prisen uddeles ved Forsvarsakademiets Uddannelseskonference den 4.-5. februar 2025.

 

Dommerkomité

De indstillede vurderes af en dommerkomite på fem personer fra henholdsvis Forsvarsakademiet Uddannelsescenter og Netværksgruppe Pædagogik i Forsvaret. 

 

Netværksgruppe Pædagogik i Forsvaret

  • Major Andi Pedersen fra Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
  • Kaptajn Bo Posselt Kristensen fra Hjemmeværnsskolen
  • Fuldmægtig Mette Sønderskov fra 4. Eskadre
  • Fuldmægtig Christina Bøjlund Jacobsen fra Hærkommandoen

 

Forsvarsakademiets Uddannelsescenter

  • Seniorsergent Stefan Astrup Madsen fra Forsvarsakademiets Uddannelsescenter

 

Afhængigt af hvor mange der indstilles, nominerer dommerkomiteen et antal indstillede, som skal præsentere deres arbejde på Forsvarsakademiets Uddannelseskonference. Herefter stemmer deltagerne på konferencen om, hvem der skal vinde Forsvarets Uddannelsespris. 

 

Tidligere vindere af Forsvarets Uddannelsespris

Vinderen er Forsvarets Uddannelsespris 2023 er Projektorganisationen for udvikling af Arktisk Basisuddannelse ved Arktisk Kommando, Kaptajn Anders Kastoft.

 

Projektorganisationen har med nytænkning, integration af Forsvarets samlede kompetencepulje samt inddragelse og samarbejde med grønlandske myndigheder og fagpersoner udviklet Arktisk Basisuddannelse.

 

Udviklingen af Arktisk Basisuddannelse vil have en enorm effekt for de grønlandske unge, ved at tilbyde en helt ny uddannelsesdimension og kompetenceudvikling i Grønland. Forsvaret har aldrig før gennemført en basisuddannelse i Grønland, eller i Danmark, der muliggør videreuddannelse i hele Forsvaret.

 

Uddannelsen er modulopbygget, og indeholder ud over undervisning fra uddannelsens egne instruktører og Forsvarets skoler, særlige moduler fra beredskabsmyndighederne.

 

Eleverne modtager undervisning fra grønlandske instruktører ved henholdsvis Redningsberedskabet og Politiet. Sideløbende med det militære uddannelsesspor, tilbydes eleverne opkvalificering af relevante fag i folkeskolen, mhp. at kunne bestå folkeskolens afgangsprøve.

 

I udviklingsforløbet har der været særlig fokus på grønlandsk forankring og at imødekomme de civile beredskabsmæssige behov, samt på inddragelse af de grønlandske undervisningsmyndigheder.

 

Arktisk Basisuddannelse sigter ikke mod uddannelse til et specifikt job efter uddannelsen, men bidrager til at eleverne står på et solidt fundament af kompetence, selvindsigt og gå-på-mod til deres næste job eller uddannelse. Der vil ved gennemførsel af Arktisk Basisuddannelse og det valgfrie perspektiveringsforløb, blive udfærdiget en individuel bedømmelse, som kan bruges ifm. fremtidig jobsøgning.

 

En gennemført Arktisk Basisuddannelse muliggør ansøgning om optagelse på Forsvaret funktionsuddannelser i hhv. Søværnet, Flyvevåbnet og Hæren.

 

Prisen blev uddelt ved Forsvarsakademiets Uddannelseskonference 2023.

Teamet på ved Uddannelsescenter Fly (UDD FLY) arbejder målrettet på udvikling af de pædagogiske rammer og har igennem de sidste par år gennemført store udviklinger, hvor følgende bl.a. er blevet styrket og forbedret for at optimere læringen.

 

Mulighederne for fjernundervisning, realistiske uddannelsesrammer, IT sharepoint til understøttelse af uddannelsesmaterialer, rollespil for eleverne og 3D printning af uddannelsesmaterieler.

Træningsvejledere Maria K. Albrechtsen og Anders R. Thomsen fra Center for Militærfysisk Træning Team Region MIDT har i forbindelse med covid-19 hjemsendelsen fremstillet læringsvideoer, der blev formidlet via Forsvarsministeriets Personalestyrelse og udgivet til brug for alle på YouTube. Træningsvideoerne er blevet anvendt af kommende værnepligtige som forberedelse til deres personlige mentale- og fysiske træning. Du kan se videoerne her.

Er stort og velfortjent TILLYKKE til vinderen af Forsvarets Uddannelsespris 2019, major Torben Nygaard, ved Føringsstøtteregimentets fjernundervisningselement. Torben Nygaard var indstillet for sit mangeårige arbejde med udbredelse og udvikling af fjernundervisning og læringsaktiviteter i Forsvaret – ”Inspektor Gadget”.

Vinderne af Forsvarets Uddannelsespris 2018 KN Peter Hartvig Andersen og SSG Mikael Dommerby Knipschildt var indstillet af HVS og HSGS.

 

Der var ingen tvivl om, at det var fem meget flotte nomineringer og som vinderne udtrykte det kort efter modtagelsen af prisen:

 

"Vi er både glade og overraskede. Vi vidste, at vi ville få konkurrence til stregen, da vi var oppe mod fire rigtig stærke kandidater til prisen. Det er en dejlig anerkendelse at få," lød det fra de to vindere, kort efter de havde modtaget prisen på Forsvarsakademiets Uddannelseskonference 2018, der fandt sted 2. – 3. oktober på Skive Kaserne.

 

De andre nominerede til prisen var MJ Hans Lundsgaard, OK Frank Jeppesen, studielektor Louise Gro Frølund og AG Militær Fysisk Træning.

Forsvarsakademiets uddannelsespris gik i 2015 til Team-instruktørvirke fra Air Force Training Centre (AFTC), for Deres udvikling af ny instruktøruddannelse i Flyvevåbnet.

 

Prisen blev overrakt af stabschef ved Forsvarsakademiet Kommandør Christian Rune til Team-Instruktørvirkes repræsentant Oversergent Søren Romvig Jensen.

 

Begrundelsen for at prisen gik til Team-Instruktørvirke ved AFTC, kan læses i nomineringen, hvor der bl.a. står: ”At uddannelsen er blevet væsentlig mere funktionel end den var tidligere. Der er med den nye undervisningsmodel udviklet et redskab for at sikre overblik og en rød tråd for soldaten".

 

Forsvarsakademiet ønsker endnu engang tillykke med uddannelsesprisen.

Vinder af Forsvarets Uddannelsespris 2014 Michal Riber fik prisen overrakt af oberstløjtnant Helge Frøsig, Forsvarsakademiets Institut for Pædagogik, Fjernundervisning og Uddannelsesteknologi.

 

Ny uddannelsespris til Telegrafregimentet Forsvarsakademiet første uddannelsespris gik til premierløjtnant Michal Riber for hans initiativ ”Optimering af læring” ved Telegrafregimentet.

 

Forsvarsakademiet havde forinden modtaget 26 indstillinger til prisen, hvoraf en enig dommerkomité vurderede og fandt fem projekter, som skilte sig ud og levede op til et eller flere af de opstillede indstillingskriterier. Vinderen blev fundet ved, at deltagerne under konferencen kunne stemme på et af de nominerede projekter. Michal Riber fik prisen for hans vedholdende og ihærdige arbejde med at motivere den øvrige lærerstab ved regimentet.

 

Forsvarsakademiet ønsker endnu engang tillykke med uddannelsesprisen.


Forsvaret har indstiftet prisen i samarbejde med Netværksgruppe Pædagogik i Forsvaret, under Forsvarschefens Uddannelsesforum.

Sidst opdateret 2. december, 2024 - Kl. 09.42