Forside på Reservestyrken.dk

Foto: Forsvaret

Formålet med Reservestyrken.dk er at løse de udfordringer, der har været i reservistens hverdag. Platformen skal sikre at reserven kan få den information, der er behov for. Det kan være inden for tjeneste, uddannelse og ikke mindst administration, som er en af de ting, der bliver brugt alt for meget tid på.

 

Målrettet arbejde med at gøre det enklere at være reservist

Alle reservister er på baggrund af DeMars-data tilknyttet deres respektive enhed via grupperum på Reservestyrken.dk. Reservestyrken.dk er dermed reservistens ”single point of contact” – hvad enten det gælder uddannelse, aktiviteter eller administration. Det giver bedre sikkerhed og giver mulighed for synergieffekt mellem reserveenheder på tværs af Reservestyrken.

 

Center for Reservestyrken og Koncernfælles Kursusadministration ved Forsvarsakademiet har sammen udviklet platformen. Oberstløjtnant Torben Egidiussen, Chef for Center for Reservestyrken, udtaler: ”I Center for Reservestyrken arbejder vi målrettet på at gøre det enklere både at blive og være reservist. Reservestyrken.dk er et rigtig stort skridt på den rejse. Med Reservestyrken.dk får du enkle værktøjer til at skabe overblik over aktiviteter og uddannelse. Du får enkle værktøjer til den administration, der er forbundet med at være reservist og du får et værktøj til informationsudveksling mellem dig og din enhed og dig og dine medreservister”

 

IT-udvikling med soldaten i centrum

Reservestyrken.dk har i løbet af foråret 2023 været til brugertest hos Efterretningsregimentet (EFR) og Livgarden (LG) og projektgruppen har på baggrund brugernes feedback opdateret platformen til version 1.1.

 

Oberstløjtnant af Reserven Kristian Teglbjærg, CH-R-EFR, udtaler: ”EFR har været med fra starten af og har givet input til designet og funktionalitet. Derudover har vi testet de forskellige ting: hvordan lægger man AKOS og aktiviteter op på platformen. Vores reservister har testet aktivitetstilmelding, opslagstaven og vores enheds grupperum. Vi ser, at platformen kan give den enkelte reservist mulighed for at stille spørgsmål, eller give reserveenhedens ledelse mulighed for at skrive opslag om fx nyheder eller støtte til aktiviteter.”

 

Hjælp os med at videreudvikle Reservestyrken.dk

For videreudviklingen af Reservestyrken.dk er det essentielt, at reserveenhederne og reservisterne tager platformen i brug og melder forbedringsforslag tilbage til projektgruppen. Projektgruppen arbejder med løbende forbedringer på baggrund af tilbagemeldinger fra brugerne.

 

I version 1.1 er visning af navne og aktiviteter blevet forbedret. Derudover testes et administrationsmodul, der skal forenkle og ensrette reservistens indrapportering af indkommanderingsdage.

 

Projektgruppen har modtaget forbedringspunkter til platformen, som der netop nu udvikles videre på; blandt andet opslagstavlefunktion, forbedring af layout og yderligere åbning for visning af reservisternes navne. Reservestyrken.dk er mobilvisningsoptimeret, men projektgruppen arbejder i samarbejde med MinUddannelse på at lave en app til smartphone.

Første gang du logger på

Første gang du logger på Reservestyrken.dk skal du trykke ’ny bruger’ og logge ind med NemID/MitID

 

OBS: Det er kun personel af reserven, der kan få adgang til Reservestyrken.dk. Fastansat personel skal anmode om adgang til Reservetyrken.dk ved at sende en mail med MA-nummer til Koncernfælles Kursusadministration på mail FAK-KTP-KFKA@mil.dk